In het pittoreske Borne laaide 32 jaar geleden een heftige beeldenstorm op, die diepe wortels had in de lokale gemeenschap. Een onderhuidse discussie over kunst en goede smaak bereikte zijn hoogtepunt met de vernieling van twee controversiële kunstwerken. Deze werken, door de meerderheid van de dorpsbewoners als 'pröttl' bestempeld, vormden het middelpunt van een cultureel conflict dat lange tijd naschokken veroorzaakte.
De twistappel in deze artistieke strijd waren de omstreden sloophoutconstructies van kunstenaar Henk Rijzinga in de lokale beeldentuin. Samen met wethouder Michel Kotteman stond Rijzinga voor de uitdaging om de brug te slaan tussen artistieke expressie en publieke perceptie. Hun inspanningen resulteerden echter in een onvermijdelijke confrontatie die de grenzen van kunst en smaak blootlegde.
Terugblikkend op de beeldenstorm in Borne, blijft de vraag naar de waarde van kunst en de subjectiviteit van smaak onbeantwoord. Het incident markeert een kantelpunt waarop de lokale gemeenschap werd geconfronteerd met de uitdagingen van artistieke diversiteit en de gevoeligheid van esthetische waardering. De littekens van deze culturele botsing zijn nog steeds voelbaar in Borne, een herinnering aan de complexiteit van kunst en de kracht van publieke opinie.