In Borne is het momenteel gemiddeld 41,4 cent per kilowattuur om je elektrische auto bij een openbare laadpaal op te laden. Dit tarief is 15 procent hoger dan in september, blijkt uit gegevens van vergelijkingssite LaadpasTop10. Een van de redenen voor dit verschil is de invoering van energiebelasting sinds 1 januari bij het opladen van een stekkerauto.
Het duurdere laden is niet de enige tegenvaller voor elektrische rijders. In heel Nederland is elektrisch opladen op straat sinds dit jaar duurder, met uitschieters tot wel 26 procent. Daarnaast zijn er andere financiële tegenvallers, zoals de invoering van motorrijtuigenbelasting en het wegvallen van de aanschafsubsidie voor stekkerauto's. Door deze ontwikkelingen is elektrisch rijden per kilometer momenteel duurder dan rijden op benzine, aldus de ANWB.
Ondanks de stijging van de gemiddelde tarieven dalen de kosten voor elektrisch laden in bepaalde regio's, zoals Brabant en Limburg, waar nog oude aanbestedingen lopen. Hier nemen de eigenaars van laadpalen voorlopig de energiebelasting voor hun rekening. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven zo sterk gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd. Dit zorgt ervoor dat er laadpalen met en zonder belastingkorting naast elkaar staan, wat voor stekkerrijders verwarrend kan zijn.
Recente gegevens tonen aan dat Borne momenteel 176 openbare en semiopenbare laadpunten telt, wat een stijging van 31 laadpalen betekent in vergelijking met een jaar geleden. De Vereniging Elektrische Rijders benadrukt echter dat de kloof tussen mensen die thuis kunnen laden en degenen die afhankelijk zijn van openbare laadpalen groter wordt.
De Vereniging Elektrische Rijders constateert dat een op de vijf eigenaren van een stekkerauto afhankelijk is van een openbare laadpaal. Bovendien laadt nog eens 12 procent van hen op hun werk. Dit benadrukt de noodzaak van een eerlijk elektrisch laadtarief dat voor alle stekkerauto bezitters toegankelijk en betaalbaar is.